Lauantai 5.4.2014

Lauantaina aamulla lähti joukko motivoituneita ”konelaisia” kohti Bremeniä. Paikalle vietiin laukut hotellille, jonka jälkeen osa porukasta lähti katsomaan saksalaista jalkapalloa ja loput menivät kaupungille kiertelemään. Kotijoukkue Werder Bremen pelasi FC Schalkea vastaan ja tunnelma oli suorastaan mahtava, ei sellaista jalkapallokulttuuria voi Suomessa kokea. Pelin jälkeen lähdettiin luonnollisesti kiertämään kaupunkia ja tämän pitkän reissun aikana sattui ja tapahtui, kun eräs matkaaja pääsi ambulanssin kyytiin.. Onneksi tapahtumasta selvittiin vain muutamalla tikillä.

Sunnuntai 6.4.2014

Yöunien jälkeen lähdettiin kiertelemään vanhaa kaupunkia ja muita epäilyttäviä kujia. Harmikseen jouduttiin toteamaan, että saksalaiset uinuvat sunnuntaisin viettäen kotona rauhallista sunnuntai-päivää. Monetkaan kaupat eivät olleet auki, joten sunnuntai meni rennosti kaupunkia kierreltäessä.

Maanantai 7.4.2014

Maanantai-aamuna hostellissa aloitettiin matkatavaroiden pakkaus Hannoveriin siirtymistä varten. Tämä matka taittui junalla. Perillä tavattiin saksalaiset ja matkalaukut heitettiin isäntien koteihin. Ensimmäisenä ohjelmassa tutustuttiin saksalaisten koulun Hannover Hochschulen laboratoriotiloihin. Kierroksen jälkeen kauniin sään suosimana paikalliset esittelivät hienon kattoterassibaarin. Illemmalla koko porukka käväisi ravintolassa syömässä burgerit.

Tiistai 8.4.2014

Tiistain agendana oli Hannoverin messut, jotka olivat erittäin vakuuttavat. Alue oli juurikin niin suuri, kuin oli huhuttu. Halleja riitti joka makuun, mutta porukkaa pyöri lähinnä automaatio-osastoilla. Alkuun oli varattu TÜV Nordin esittelytilaisuus, jonka jälkeen sai kierrellä messuilla aivan vapaasti. Suurin osa suuntasi heti testiradalle, jossa sai kokeilla erilaisia hybridi- ja sähköautoja. Messuilla vakuuttavimmat ”ständit” olivat ehdottomasti Siemensillä ja ABB:lla. Loppuilta menikin taas paikallisiin illanviettopaikkoihin tutustuen.

Keskiviikko 9.4.2014

Yksi reissun kohokohdista oli keskiviikkoinen Volkswagenin tehdasvierailu, josta sai loistavan oppaan ansiosta todella paljon irti. Hannoverin tehtaalla Volkswagen valmistaa hyötyautoja. Tehdaskierroksella käytiinkin läpi VW Transporterin valmistus alusta loppuun. Tehdaskierroksen jälkeen suunnattiin Herrenhäuserin panimolle. Panimolla esiteltiin oluen historiaa yleisesti, jonka jälkeen opas vei porukan pienelle tehdaskierrokselle, joka päättyi yläkerran kabinettiin. Kabinetissa saatiin maistaa panimon omia tuotteita. Hieman hilpeämpinä porukka jatkoi suoraan illan rientoihin.

Torstai 10.4.2014

Komatsun tehdasvierailu oli ensimmäisenä ohjelmassa torstai-päivänä. Tehtaalla tutustuttiin pyöräkuormaajien ja kaivinkoneiden valmistukseen ja kierroksen loppupuolella käytiin katsomassa testirataa sekä protohallia. Tehdaskierroksen jälkeen ihmiset suuntasivat lepäämään rankan keskiviikon jälkeen, mutta illalla porukkaa odotti BBQ-bileet opiskelija-asuntolan kerhotilassa.

Perjantai 11.4.2014

Perjantai-aamuinen herätys oli haikea, oli aika jättää vaihtotoverit sekä Hannover. Juna vei matkaajat takaisin Bremeniin, jossa suunnattiin heti Mercedes Benzin tehtaalle. Tehtaalla pyörittiin E-sarjan kasauslinjastoilla. Kierros oli huomattavasti Volkswagenia turistimaisempi, mutta ihan käypä, koska ”mersu” tarjosi tuoreita sämpylöitä. Viimeinen ilta saksassa meni toisilla nukkuessa, kun osa porukasta lähti vielä nauttimaan Bremenin antimia.

Lauantai 12.4.2014

Todella aikaisin aamulla juhlijat saapuivat kaupungilta hostellille, josta lähdettiin lentokentälle. Loppumatka sujui rattoisasti, vaikkakin raskasta väsymystä oli ilmoilla.

Tätä reissua voi todellakin suositella sydämensä kyllyydestä. Wir danken!

Teksti: Mikael Peltonen ja Jeremias Tilander
Valokuvat: Jeremias Tilander

Asta Rakentaja 2014 -messuilla tehtiin ennätys näytteilleasettajien määrässä arrow-right
Next post

arrow-left Tamk Style: Olenko Tamperelaistumassa?