Sosiaalialan opiskelijat kielikylvettävät päiväkotilapsia Ylöjärvellä

Kielten ja viestinnän korkeakoulutuksessa opetus pyritään integroimaan autenttisiin työelämän tilanteisiin. Parhaimmillaan integrointi voi olla kahden tai jopa useamman kielen samanaikaista oppimista todellisessa työelämäyhteydessä. Olimme jo jonkin aikaa pohtineet mahdollisuuksia integroida englannin kielen sekä suomen kielen ja viestinnän opetusta. Aloimme kehitellä ideaa Kielikylpylä-projektista, jonka sosiaalialan ensimmäisen vuoden monimuoto-opiskelijat voisivat toteuttaa yhdessä aloittavien ns. päiväopiskelijoiden kanssa. Integroitavat opintojaksot ovat English for Social Services ja Kirjoitusviestintä.

Varhaiskasvatuksen yhteistyötahoksi valikoitui kahdesta lähekkäin toisiaan sijaitsevasta päiväkodista koostuva Saurio-Mikkolan päiväkoti Ylöjärveltä. Pidimme keväällä suunnittelupalaverin päiväkotien johtaja Anu Mantereen kanssa. Mantereelta saimme perustiedot päiväkodeista ja yhteistyössä päätimme raamit opiskelijoiden suunniteltavaksi annettavalle projektille. Projektin toteuttamisen ajankohdaksi sovittiin marraskuun alkupuoli.

kielikylpyProjektin ideana on, että opiskelijat suunnittelevat sekaryhmissä päiväkotien lapsille englanninkielisiin satuihin, loruihin tai runoihin pohjautuvia liikunnallisia toimintatuokioita, joiden myötä lapset tutustuvat englannin kielen sanoihin ja fraaseihin ja oppivat niitä. Niin toimintatuokioiden suunnittelussa kuin lasten toiminnasta syntyvien tuotosten ja osaamisten tallentamisessa on tarkoitus hyödyntää erilaisia sähköisiä välineitä.

Lisäksi opiskelijat huolehtivat kaikesta viestinnästä, mitä projektin toteuttaminen vaatii. Esimerkiksi koko päiväkodin henkilökunnalle, lasten vanhemmille ja paikallisille tiedotusvälineille tiedotetaan kohderyhmälähtöisesti kirjoitettujen tiedotteiden avulla toiminnan yksityiskohdista tarkoituksenmukaisessa aikataulussa ennen Kielikylpylän toteuttamista.

Projektin avulla opiskelijat oppivat yhteistyötaitoja, projektinomaista työskentelyä, tutustuvat päiväkotiympäristöön, perehtyvät aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, oppivat huomioimaan sidosryhmiä ja harjaantuvat viestimään niille. Lisäksi opiskelijat vahvistavat osaamistaan kielitaidon eri osa-alueilla sekä englanniksi että omalla äidinkielellään.

Opiskelijoiden suunnitteleman ja toteuttaman projektin myötä pyrimme tuomaan uusia, nuorekkaita tuulahduksia päiväkodin toimintaan ja iloa lasten päivään. Lapset saavat mahdollisuuden oppia helppoja englannin kielen sanoja leikin ja toiminnan kautta. Toiveena on, että lapsilla olisi mahdollisuus palata oppimaansa esimerkiksi erilaisten pelien ja sovellusten avulla. Toimintatuokioiden tulosten taltiointi sähköiseen muotoon tarjoaa vanhemmille kanavan päästä tutustumaan tuokioissa tehtyyn ja opittuun. Kenties opiskelijoiden ideoimista sähköisistä työkaluista joitain voisi jäädä päiväkodin myöhempäänkin käyttöön.

Kokonaisuutena projekti antaa hyvän pohjan myös mahdolliselle myöhemmälle yhteistyölle Saurion ja Mikkolan päiväkotien ja muiden vastaavien toimijoiden kanssa. Toivomme projektin tuovan kaikille siihen osallistuville myönteistä huomiota esimerkiksi paikallisissa tiedotusvälineissä. Mielestämme on tärkeää tehdä näkyväksi ammattikorkeakoulussa käytettäviä monipuolisia työtapoja ja laaja-alaista osaamista.

Teksti ja kuva: Tampereen ammattikorkeakoulun lehtorit Eija Lähteenmäki ja Kirsi Saarinen

Insinöörikoulutus-aineistonäyttely TAMKin pääkampuksen kirjastossa arrow-right
Next post

arrow-left Aikuisena TET-harjoittelussa eli kuulumisia opettajan työelämäjaksolta
Previous post

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *