Teksti: Opiskelijat Katariina Kivelä ja Salla Pitkänen sekä lehtori Riitta Brännare
Kuvat: Katariina Kivelä

____________________________________________________

TAMKin restonomiopiskelijat matkustivat 21.1.2019 Berliiniin viiden päivän opintomatkalle Grüne Woche -messuille. Lisäksi matkan tavoitteena oli perehtyä Berliinin gastromatkatrendeihin ja saada ideoita kukin omiin tarkoituksiinsa.

Vierailukohteina oli myös Saksan ja Berliinin kannalta tärkeät historialliset kohteet, kuten jaetun kaupungin muistomerkit muurin pätkineen, rajanylityspaikat sekä juutalaisuuden muistot keskitysleireineen. Kaupunki on täynnä näyttäviä perinteisiä kahviloita ja ravintoloita, mutta myös trendikahviloita ja ravintoloita on paljon. Berliiniä kutsutaan myös yhdeksi Euroopan parhaimmaksi bilekaupungiksi, joten pitihän meidän piipahtaa myös baareissa. Poikkesimme maistamassa ostereita ja sampanjaa KaDeWe:n herkkuosastolla, jonka sanotaan olevan Euroopan jopa parhain tavaratalon herkkuosasto. Kävimme myös Markthalle Neuen joka torstaisessa street food -tapahtumassa.

Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-aiheinen elintarvike-, maatalous- ja puutarha- alan kuluttajille suunnattu messutapahtuma, joka järjestetään vuosittain Berliinissä. Tänä vuonna se järjestettiin 82. kertaa. Näillä messuilla näytteilleasettajia oli noin 1600 ja kävijöitä noin 400 000.

Tämän vuoden messuilla Suomi oli messujen pääkumppanimaa, ja Suomella olikin suuri halli omistettu pelkästään suomalaisille tuotteille. Suomalaisilla, kutein muillakin tarjoajilla on  mahtavat mahdollisuudet löytää uusia kontakteja ja markkinoida niin yritystään kuin sen tuotteita mahdollisille jälleenmyyjille ja myös suoraan kuluttajille.  Messuilla on edustettuina suuri joukko tarjontaa eri maista, joten tapahtuma on mainio paikka niin gastronomian kuin esimerkiksi perinnekulttuurin oppimiseen.

Restonomiopiskelijat kiersivät messuilla pienemmissä porukoissa tutustuen eri maiden, alueiden ja yritysten tarjontaan. Berliinin messukeskus on valtava alue, joten aikaa kului ja tietysti välillä piti pysähtyä maistamaan ja keskustelemaan esittelijöiden kanssa. Kansainvälisen tarjonnan lisäksi Saksan eri alueet olivat laajasti esillä paikallisine tuotteineen ja palveluineen. Suomen tarjonta messuilla kohdistui maamme puhtaisiin ja omaleimaisiin raaka-aineisiin. Tarjolla oli kalaa, riistaa, marjoista jalostettuja jauheita, viljatuotteita (erityisesti kaurasta valmistettuja). Pienpanimoiden oluet olivat näyttävästi esillä sekä tietysti perinteiset liköörit ja Koskenkorva. Suomalaisen salmiakkikoskenkorvan maistiaisiin törmättiin myös Berliinin tunnetuimman tavaratalon KaDeWe:n herkkuosastolla. Gastronomisten tuotteiden lisäksi Suomen osastolla oli esillä erilaisia ohjelmapalvelujen tuottajia ja matkanjärjestäjiä kuten ikaalislainen Korsuretket. Messut saivat suurta huomiota mediassa niin Saksassa kuin Suomessakin. Suomen osaston pelkistetty ilme poikkesi monen muun osaston markkinameiningistä, mutta ehkä juuri sen vuoksi Suomi jäi messuvieraille mieleen.

 

 

Unkarilaisia tekemässä käsitöitä.

 

Messuilla oli paljon erilaisia juustoja eri maista.

 

Hollannin esittelyaluetta koristi upea tulppaanipelto.

 

Yksi mieleenpainuvista näytteilleasettajista Suomen hallissa oli Koskenkorvan piste.

Kiertotalous on oivalluksia tehdä asioita toisin arrow-right
Next post

arrow-left Oppimisen olohuone tukee ja sparraa aikuista
Previous post

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.