Kuva: Tampere UAS Motorsport nettisivut

Suunnittelemme joka vuodelle aina uuden auton, jolla kilpailemme korkeakoulujen välisissä Formula Student -luokan kilpailuissa. Kilpailutilanne ei ole pelkkää motorsporttia, siis ajamista. Vaikka olisi täydellinen auto, joka voittaisi jokaisen osakilpailun pisteet, pujottelun, kiihdytyksen ja endurancen, ei silti välttämättä voita koko kilpailua. Puolet pisteistä nimittäin tulee muista asioista kuten suunnittelusta, materiaalien käytöstä, dokumentoinnista, valmistuskustannuksien arvioimisesta, markkinoinnista ja ympäristön huomioimisesta. Juurikin niistä asioista, joita tekniikan alan opiskelija tulee tarvitsemaan työelämässä.

Tiimi, joka alkoi rakentaa tämänvuotista FS014 kilpa-autoa koostui yhteensä 48 henkilöstä, jotka antavat oman työpanoksensa projektiin. Edelliskaudesta jatkaneita henkilöitä on 15, joista osa tekee opinnäytetyötä tai on töissä. Uusia henkilöitä tiimissä on hienosti mukana, vaikkakin osa tiimiläisistä on ilmoittanut, ettei aika riitä kaikkeen. Aktiivisia viikoittain tiimiluolassa näkyviä henkilöitä on noin 24. Tiimiläiset saavat itse valita omien mieltymystensä mukaan mitä haluaisivat alkaa tekemään auton eteen. Jotkut pitävät huolen kahvinkeitosta, yhdistysasioista, tilinpidosta tai internetsivuista, formula.tamk.fi. Myös autoon liittyviä virkoja on runsaasti tarjolla. Sähköt, alusta, jarrut, aerodynamiikka, voimansiirto, media, tiedonkeruu, hitsaus, koneistus, runko, kuidutus, PR, suunnittelu, lujuuslaskenta ja virtauslaskenta.  On siis monia asioita, joista voi olla kiinnostunut. Kukaan ei kuitenkaan kiellä, ettetkö voisi tehdä jotain muuta asiaa toisen henkilön kanssa. Konkreettinen yhdessä tekeminen onkin tuonut hyvää vastapainoa tunneilla oleville laskentaharjoituksille.

Auto rakentuu TAMKin F-siivessä. Tässä rakennusvaiheita tammikuulta 2014.

Tänä vuonna oma vastuualueeni on ollut voimansiirtopuolella hihnavedon parissa tapahtuva kehitystyö. Tarkoitus olisi kehittää hihna ketjuvedon tilalle. Miksikö? Hihna on kevyempi, huoltovapaa, parempi hyötysuhteinen ja ennen kaikkea jotain sellaista, mitä muilla tiimeillä ei ole. Kysymys on siis innovaatioista, joista mm. autoteollisuus on kiinnostunut. Formula SAE perustettiin 1986 yhdysvalloissa, jolloin perustaja jäseninä olivat General Motors, Ford ja Chrysler. Viimekesänä kävimme Helsingin Baltic Openissa ja Unkarin Györissä. Jälkimmäisessä kilpailussa tapahtumaa sponsoroimassa oli mm. Audi ja Continental, jotka houkuttelivat kilpailun jälkeen työharjoitteluun Unkarin tehtaalle. Mukana oleminen pystyy siis avaamaan uusia portteja elämässä.

Formula Studentin jäsenet ovat järjestäneet monena vuotena renkaanvaihdot keväisin ja syksyisin. Tänä vuonna käynnissä olleeseen AKK-Motorsportin ja TAMKin kilpa-autotekniikan kurssille tiimin jäsenistö on ottanut hienosti osaa saapuen paikalle säännöllisesti viikonloppuisin kartuttaen jo entuudestaan hyvää osaamistaan. Lisäksi tiimiläisten tietotaitoa on kartutettu yritysvierailuilla ja projektiluonteisilla töillä, joista koko auto on rakentunut. Tämä on lisännyt tulevassa työelämässä tarvittavia kontakteja, kun projektissa on mukana monia yrityksiä sekä opiskelijoita eri opiskelualoilta.

Formula-tiimi hoitaa TAMKilaisten renkaanvaihdot syksyin ja keväisin, työvuorossa Santeri Surma-aho.

Nyt rakenteilla olevaa autoa tulemme ulkoiluttamaan tulevana kesänä ainakin Englannin Silverstonessa ja Saksan Hockenheimissa, jossa järjestetään Euroopan suurimmat kilpailut. Lisäksi pyrimme myös Virossa järjestettävään Baltic Open -osakilpailuun.
Mukaan liittymistä suosittelen niille autourheiluhenkisille ihmisille, jotka haluavat olla mukana kehittämässä omaa ammatillista osaamistaan opiskeluaikana. Tulevaa ammattia ajatellen suurin hyöty on kokemus, jota projektin mukana tulee saavuttamaan. Ai niin, saahan tästä niitä opintopisteitäkin max 10, mutta kelloa ei kannata tuijottaa töitä tehdessäsi. Formulatiimin toiminnassa pääsee oikeasti hyödyntämään niitä taitoja, joita tosielämässä tulee tarvitsemaan.

Lue lisää auton rakentumisesta: formula.tamk.fi

TAMKin opiskelija, mikäli kiinnostuit toiminnasta voit ottaa yhteyttä:
formula@tamk.fi

Teksti: Santeri Surma-aho Kuvat: formula.tamk.fi

Murra ennakkoluulosi – tule Elävään kirjastoon! arrow-right
Next post

arrow-left Asta Rakentaja -messut valmistuvat!
Previous post

  • jarbomania

    31.7.2014 at 23:43 |

    Onko tällä tarkoitus lähteä ajamaan ulkomaille ?